10/26/2011

neonlights

Mulla tuli taas lapsuus mieleen täällä porukoilla ollessa. Mama siivoili kaappeja ja kamojen seasta löytyi aika dejavu:n aiheuttavaa sisältöä. Nimittäin neonvalotikkuja. En mä tiedä mikskä niitä oikeasti sanotaan, mutta sellasia tikkuja siis missä on litkua sisällä ja niitä napsutellaan ja ravistellaan ja ne alkaa hohtaa hienoja värejä. Yks oli jääny "jemmaan", tollanen ihanan kirkkaanvihreänkellertävä ja päätettiinkin mutsin kanssa, että ydinjätteen värinen. Tokassa kuvassa esiintyy myös osa pätkismuffinsia, mitä tein tänään.




Toi superfoodit-esite on tosiaan eilisen juttuja, mama oli ostanut ihanaisia goji-marjoja ja napannut tuon esitteen sitten mukaan, missä kerrotaan mm. siitepölyn ja acain terveysvaikutuksista ruokavalioon lisättynä.

Mutta noista superfoodeista tulikin mieleeni. Mulla olis painossa pudotettavaa, mut se ei ole mikään ongelma mulle. Mä oon ruvennut syömään "normaalimmin" ja liikkumaan pikkasen enempi. Ja se paino on alkanut pikku hiljaa hilautumaan alaspäin. Mä en ole siis tehnyt mitään erikoisia elämäntapamuutoksia, mä alotin koulun. Meillä on kouluruoka joka päivä klo 11:00 (paitsi perjantaisin puol tuntia aikasemmin) ja 14:15 iltapäiväkahvi. Koulun jälkeen mä menen kotiin, käyn pikasella kävelyllä koiran kanssa ja alan tekemään ruokaa jossain välissä. Mä siis syön kaks lämmintä ateriaa päivässä ja noin 2 kertaa päivässä myös jotain välipalaa. Aamusin mä en syö mitään, koska aamupaniikki ja en ikinä kerkeis kouluun. Koulussa tosin tarjottais myös aamupalaa.

Mulle on jotenkin iskostunut jo päiväkodista lähtien ruokaympyrää ja lautasmallia takaraivoon, mutta en ole niistä pahemmin välittänyt. Enkä välitä vieläkään. Lihan ja kalan mä korvaan soijatuotteilla, olenhan kasvissyöjä. Mutta silti mun lautasmallini on pääasiassa sitä hiilaria, joka nyt on niin kauhea kirosana jokaiselle, joka haluaa pitää itsestään huolta. Mä en ole kokeillut karppaamista, se olis mulle ihan liian hankalaa, koska en käytä niitä lihatuotteita, enkä mä käytä myöskään kermaa lähes koskaan. Ainoat kerrat, kun mulla on ollut kermaa jääkaapissa, on ollut
a) joku kahvittelu-tilaisuus ja silloin siis kahvikermaa
b) tölkki-kermavaahtoa jonkun muun ostamana
c) jotkut hiton hifistely-kekkerit, ja on pitänyt päällystää jotain
d) lettujen kanssa sitä tölkki-kamaa (noin 1 kerta/vuosi)
e) lähiaikoina keiton tekemiseen käytettynä ruokakermaa (noin 1 kerta/kuukausi)
Eli mä en käytä sitäkään. Mä käytän rypsiöljyä paistamiseen, paitsi nyt oon ostanut jopa sen voiklönän sinne jääkaappiin odottelemaan käyttöä. Mä en pystyis käyttämään kermaa niin paljoa, mitä pitäis. Enkä voita. Margariininkin korvasin AlproSoyan "margariinilla". Mä en kykenis olemaan karppaaja.

Karppaaminenhan on nyt saanut oikeasti jo jopa arvostettuja ja tunnettuja nimiä kantavia ihmisiä loikkimaan takajaloilleen ja viimeisiä juttuja mistä oon kuullut uutisoitavan, on terveysriskit. On varmaan joo kiva pudottaa painoa lopettamalla hiilihydraattien syöminen, mutta hei haloo - missä ne suolistolle hyvät kuidut?! Kamoon tyypit, ei kokojyväleivät ole niin paha asia, että ne pitäis jättää syömättä. Ruisleipä (sellanen hyvä leipä, missä ei ole niitä vehnäjauhoja suurinosa) on oikeesti hyvä juttu.



3-5 vuoden kuluttua alkaa näkymään terveydentilassa karppaaminen. Toivottavasti kukaan ei jaksa tehdä sitä niin pitkään. Oikeasti. Liikalihavuus varmaan vähenee, mutta sitten tulee karppaamisen aiheuttamat ongelmat terveydenhuollolle. Mä en ole koskaan edes oikeastaan miettinyt aloittavani karppaamista. Olishan se kiva saada jotan maagisia tuloksia aikaan, mutta ennemmin mä lähen hikilenkille ja roller derbyyn tai ratsastamaan, kuin alan 'leikkimään hengelläni' ton karppaamisen kanssa. Ja joo, tää mun mielipide ei taas johdu siitä, etten olis ottanut asioista selvää. Olen kyllä. Ja tunnen monta karppaajaa. Yks ihan tästä lähipiiristä taitaa karpata edelleenkin. Toista kertaa. Oon myös huomannut, että karppaajat keskittyy liikaa siihen ruokaan ja syömiseen ja liian vähän liikuntaan ja ulkoiluun. On se sit varmaan kivaa olla luuta ja nahkaa. Muutenkin (ei henkilökohtaisesti omistettu kenellekään) porukka näyttää kauhean.. lyllyviltä? Mistä johtuu tämä karppaajien lyllyväisyys? Entä isopäiseksi jääminen? Huhhhuh, jep. Älkää ristiinnaulitko, en anna teidän syntejä anteeks.

Peace and love!

2 kommenttia: